Lovely trips in this lovely country

22 april 2016 - Port Hedland, Australië

Ondertussen drie maanden in het prachtige Australië! Al veel gezien en gedaan, onder andere diverse trips die in deze blog staan beschreven :)

Maandag 29 februari - zondag 6 maart: Great Ocean Road
Maandag 29 februari de dag waar we al even naar uitkeken: start van de Great Ocean Road (GOR). Een rit van Melbourne naar Adelaide langs de kust. Na 1.5 uur gedoe bij Apollo (verhuurbedrijf van de campervan), inclusief reperatie van een voorlamp, konden we eindelijk vertrekken. Jeeejj! GOR here we come!=D Eerst naar Torquay gereden waar we belangrijke informatie hebben ontvangen over de reis, zoals kampeerplaatsen en hoogtepunten op de route. In Anglesea zijn we naar het strand geweest en daarna hebben we op de parkeerplaats gekookt in de campervan, ons huis voor zeven dagen. We hebben overnacht op een luxe camping voor $ 45,- totaal. In de avond liepen er vier grote kangoeroes en één kleine over de camping. Dit was de eerste keer dat we 'echte' kangoeroes zagen. Hiermee bedoel ik grote, hele grote!:P Dinsdag hebben we bij het GOR punt midden op de weg een foto gemaakt. Vervolgens bij Teddy's Lookout gelunched, ikzelf een heerlijke zelfgemaakte salade.:) Brutale vogels bleven loeren naar ons eten. De magpies waren heel dichtbij, waardoor we goed hun zanggeluid konden horen. We hoorden ze daarna overal.xD We zijn doorgereden tot we bij het speciale Carisbrook Creek uitkwamen. Dit is een strand vol met op elkaar gestapelde stenen. Toeristen kunnen een stapeltje bouwen, helaas viel mijn toren om haha.xD De gratis kampeerplaats onderweg was vol, waardoor we terecht kwamen bij Bimbi Park in het gebied Cape Otway. Hier hebben we het echte camping leven ervaren zonder licht en zonder douche. De volgende dag een wandeling door duinen en over strand vanaf Bambi Park via Station Beach naar Rainbow Falls en terug. Deze waterval mondt uit in de oceaan, dat maakt het zo speciaal. Helaas stond de waterval bijna droog, maar wat was de omgeving gaaf! Het leek wel de Lion King zo mooi en afgelegen. In totaal hebben we 10 kilometer gelopen in 2.5 uur. Vanaf Cape Otway zijn we naar Princetown gereden, onderweg uitgestapt om wilde koala's te bewonderen in de hoge eucalyptus bomen. Yara en ik namen de tijd om de dieren te observeren. Dat werd beloond met een moeder en baby die samen van een boom naar beneden klauterden, geweldig en uniek om te zien. Wat is natuur toch verdomd mooi!! In Princetown stonden we op een camping naast een weiland vol met kangoeroes, wel honderd! 's Nachts kwamen ze een kijkje nemen rond de campervan, gezellig.;P Donderdag 3 maart was een fantastische dag vol hoogtepunten van de Great Ocean Road en het was prachtig weer! Bij de Gibson Steps hadden we uitzicht op de eerste Apostelen. Mooie foto's gemaakt bij de Twelve Apostles, daarna Loch ard Gorge met Yara, The London Bridge, The Grotto waar we geweldige foto's hebben gemaakt, Bay of Islands en Childers Cove. We zijn gestopt in Warrnambool. Omdat alle campings al gesloten waren, hebben we wild gekampeerd aan zee. Vrijdag een aardig stuk gereden naar Port Fairy Beach en daarna door naar Halls Gap. Hier stonden we op een gezellige camping. Toen ik 's nachts half in slaap naar het toilet liep en ik tijdens het lopen even opkeek, stond er een kangoeroe pal naast me. Op nog geen armlengte afstand :o
Ik wilde hem of haar aaien, maar gelukkig nam mijn verstand de overhand want je weet het nooit, het blijven wilde dieren. De volgende dag gingen we naar The Grampians National Park. De mooie Mackenzie Falls, daarna Fish Falls en Zumsteins met Yara. Een wandeling van 3.5 kilometer langs en over de rivier. Het was een prachtige wandeling maar de lucht was ontzettend droog, wat ervoor zorgde dat je veel water nodig had. In combinatie met 30+ graden maakte dat de wandeling best zwaar. Daarom besloten we om de terugweg te liften, ideaal haha! Zondag 6 maart was het onze laatste rit naar Adelaide, ruim vijf uur gereden. Onderweg hebben we onze Medicare pasjes opgehaald bij locals waarmee Myrna haar ouders via via in contact zijn gekomen, even gezellig gekletst en een lift gekregen naar het Grenelg Beach Hostel. Tijdens de Great Ocean Road hebben we 1.100 kilometer gereden. Een nadeel van kamperen: voor het slapengaan op jacht naar muggen en vliegen.;)

Maandag 7 maart - vrijdag 11 maart: Adelaide met Yara
Dinsdag 8 maart naar Grenelg Beach, vijf minuten lopen vanaf het hostel. Ik was er al om 11 uur om lekker de hele dag bij te kleuren. Het was een heerlijke dag, tot 19 uur op het strand geweest. Woensdag Myrna gedag gezegd en verhuisd naar Shakespeare's Hostel in het centrum van Adelaide. Yara en ik hebben de stad rond gelopen waar we mooie gebouwen hebben gezien, zoals de Town Hall en het Parlement House. Onze gezonde lunch genuttigd in The Botanic Gardens. Vervolgens door Rundle Street en Rundle Mall gelopen waar we reisspullen hebben gekocht. Voor het eerst zagen we Aboriginals en dat midden in de stad, heel gek en onwennig. Donderdag hebben we twee musea bezocht: South Australian Museum en The Art Gallery of South Australia. In één van de musea stonden opgezette dieren die in dierentuinen hebben geleefd en zijn opgezet na hun overlijden. Dit was heel bijzonder om te zien. Vervolgens zagen we in het centrum een gave act van een straatartiest en 's avonds zijn we uit eten geweest: pizza!! Goh, verrassend haha. Na een middagje strand met Yara begon vrijdag 11 maart om 18 uur mijn lange bustrip van Adelaide naar Alice Springs. Wat ik onderweg heb meegemaakt: de grote stop duurde 35 minuten om te strekken en iets te eten. Het duurde al 20 minuten tot ik mijn eten had. De buschauffeur kwam mij halen voor vertrek. Nog even naar het toilet en toen ik terug kwam.. Buschauffeur weg!:| Mijn hart bonkte in mijn keel van de stress, maar gelukkig was iemand in de bus zo attent om te melden dat ik nog niet in de bus zat. Stonden ze 200 meter verder op me te wachten, mijn god wat een happening! Anders had ik in the middle of nowhere gestaan zonder bagage, het zal je gebeuren! Voortaan toch maar gewoon een broodje kopen haha.xD Zaterdag, de dag van aankomst in Alice Springs, stonden we twee uur voor eindbestemming stil met de bus. De accu was leeg! Vraag me niet hoe, de chauffeur had het ook nog nooit meegemaakt. Iemand anders moest van ver een nieuwe accu brengen. Gelukkig gebeurde het net na de lunch waardoor we de komende twee uur in een café konden doorbrengen. In de tussentijd heb ik gezellig gekletst met een medereiziger, een man rond de 50/55 die voor zijn werk soldaat is. Ik heb het volgende van hem geleerd: er zijn twee belangrijke dingen in het leven, het moment van je geboorte en de reden waarom je bent geboren. Dat tweede is een gevoel in je buik wat je op een dag zal voelen, dat kan morgen zijn of over twintig jaar. Zo voelde hij pas tien jaar geleden dat het beroep soldaat zijn roeping was. Een interessant gesprek met een mooie levensles voor iedereen.:) De bus zat trouwens vol met Aboriginals, tussen Adelaide en Darwin zie je ze overal. Bij aankomst in Alice Springs, na 22 uur, heb ik Su (Susan) ontmoet in het YHA hostel. Su is 64 jaar, wat een geweldig mens, ik heb me rot gelachen en onze tour moest nog beginnen!

Zondag 13 maart - dinsdag 15 maart: The Rock Tour
Op zondag 13 maart om 05.30 begon mijn tour in the outback. Met 14 medereizigers en drie begeleiders hebben we drie geweldige dagen gehad. Een leuke jonge Australische tour gide, genaamd Bailey, en twee stagiairs namen deel aan de reis. De leeftijden waren gemengd van 19 tot 23 jaar, 30, 40 en 64 jaar. Iedereen heeft zichzelf geïntroduceerd tijdens de rit op de eerste dag, hierbij werd het volgende verteld: naam, land, leeftijd, werk/studie, welk dier je zou willen zijn en je camp skills. De tijger en leeuw waren al genoemd en aangezien ik achterin de bus zat (beste plek, heerlijk alle ruimte! =D), had ik weinig keus over. Om uniek te zijn en in de Australische flow te blijven, heb ik de kangoeroe gekozen. Als camp skill heb ik verteld dat ik in mijn slaap hele verhalen vertel dus als iemand gezellig wilde kletsen dan was diegene meer dan welkom! Een leuke binnenkomer waar iedereen om moest lachen.=D Daarna hebben we op de ramen onze naam geschreven en het dier getekend wat je in je verhaal had genoemd. In mijn geval een mislukte kangoeroe.xD Onderweg hebben we een wilde kameel gezien in de woestijn en paarden en koeien langs de weg. We zijn naar Wattarka National Park geweest waar het overweldigende Kings Canyon onderdeel van is. Een wandeling van twee uur langs diepe kliffen en massieve gebergten. In de bergen stond de boom Ghost Gum, hiervan groeien de wortelen tussen de rotsen waardoor de boom wordt gevoed. Dit is iets speciaals voor bomen. Na het park zijn we verder gereden en hebben we langs de weg takken afgebroken in de woestijn voor het kampvuur. Bij aankomst op de plek voor ons bush camp ging het heel hard regenen waardoor we na het aansteken van het kampvuur helaas niet konden koken boven het vuur. Gelukkig was er een afdak waaronder we alles hebben gesneden en gekookt op stukken houtskool van het kampvuur. Ik heb in m'n eentje brood gebakken, stond ik daar te kneden tot ik een ons woog haha. Iedereen me aanmoedigen, ik heb volgehouden en uiteindelijk een brood gebakken met meel, bier, olie, zout en kruiden. We hebben chili con carne gegeten met rijst en groenten en het brood als dessert, omdat het lang duurde tot het was gebakken. Smaakte goed! Na het eten heb ik het onweer bewonderd wat een heel mooi kleuren effect gaf op de lucht en bomen in de verte. Ondanks de regen stond er een groepje mooie sterren aan de hemel, again: wat is natuur geweldig! Zowel in de nacht als een minuut voor het wakker worden, waren er duidelijk dingo's aanwezig. Dit zijn wilde honden. Het geluid klonk als een wolf maar dan hoger. Helaas kon ik ze niet zien, maar dit maakte het kampeergevoel wel af! Om 05.15 zijn we opgestaan en vertrokken we naar de plek waar we ons konden opfrissen. Dag 2 kon beginnen! Kata Tjuta National Park was ook zo mooi! Hier heb ik niet alleen weer diverse salamanders gezien maar ook een grote lizard, liep op zijn gemakje voor me langs.xD Na een wandeling van drie uur zijn we bij het Culture Centre geweest met geschiedenis en informatie over de Aboriginals. Vervolgens hebben we de hoogtepunten van Uluru gezien met toelichting van Bailey. Een wandeling van één uur waarna we de zonsondergang van Uluru hebben bewonderd. We baalden van de bewolking maar uiteindelijk gaf het de lucht een heel mooi effect dus toch goede foto's gemaakt. Onze overnachting vond plaats op een camping waar veel groepen van tours overnachtten. Bailey had bedacht om een party in de bus te organiseren en de camping af te breken bij aankomst. Dat was goed gelukt.=D Die nacht heb ik mijn eerste schorpioen gezien! Dinsdag 15 maart was alweer de laatste dag van de tour. In de ochtend gedoucht met een redback spider, één van de giftigste spinnen in Australië. Ja, ook dat maak ik mee!:| Iets voor zessen weg gereden om ons ontbijt te nuttigen en de zonsopgang van Uluru te zien. Vervolgens een minder leuke wandeling rond Uluru waar ik ben aangevallen door bijtende mieren. Er liepen een stuk of 15 mieren tegelijk op mijn voeten en ze bleven hangen tussen het klittenband van mijn sandalen waardoor het bijten maar niet op hield. Ik stond rond te springen van de pijn. Vreselijk! Gelijk een trauma overgehouden aan grote mieren.xD Na 9 kilometer in 2.5 uur had ik het weer overleefd. Na een lekkere lunch met wraps heb ik de middag leuk afgesloten met kameel rijden. Ik was de enige van de groep die er zin in had, voor 7 dollar een stukje lopen en rennen. Ik vond het leuk! 's Avonds opgefrist in het hostel voor een etentje en wat drankjes in Rock Bar ter afsluiting van de tour. Mooie ervaring rijker!

Woensdag 16 maart mijn vlucht van Alice Springs naar Adelaide. Weer wat meegemaakt hoor. De shuttle bus was weg gereden zonder mij! En dat was de shuttle die ik moest hebben, anders zou ik mijn vlucht missen en een taxi is natuurlijk veel te duur. Ik helemaal in stress. Bedrijf gebeld, moest ik wachten tot ze wat konden regelen. Tijdens het wachten zag ik een taxi die iemand ophaalde bij een hotel. Ik gevraagd of ik mee mocht rijden en natuurlijk zou ik de kosten delen. Kon ik gratis mee omdat die meneer zijn bedrijf betaalde! Hoe chill! Dikke geluk bij een stressvol ongeluk.xD Het bedrijf had achteraf wel een andere shuttle geregeld voor me, maar dit scheelde me tijd en 13 dollar =D

Donderdag 17 maart - zaterdag 26 maart: van Adelaide naar Perth.
Donderdag 17 maart begon het nieuwe avontuur van Yara en mij: onze tiendaagse trip van Adelaide naar Perth. Met een taxi naar Wicked Campers om daar onze fancy cat-dog auto op te halen. Let's go! De eerste bestemming was Quorn, een plaatsje met een oude spoorlijn en treinen. Vervolgens naar Port Augusta waar we mooi uitzicht hadden over de rivier Spencer Gulf en de oude spoorbrug gaf een leuk sfeertje aan de rivier. Bij Mattew Flinders Lookout hebben we gekookt en gegeten met duizenden mieren die op ons bleven lopen, we werden knettergek! (Gelukkig 'normale' Hollandse mieren). Wat ben ik blij met mijn vliegennet, in ieder geval minder last van vliegen die de hele tijd rond je oren, mond en neus blijven terug komen. Jup, de natuur heeft ook nadelen.;P In Port Lincoln kwamen we rond middernacht aan op de camping. Dit was een hele koude en korte nacht vanwege mijn tour de volgende dag. In Port Lincoln vond mijn shark cage dive plaats rond de Neptune Islands. Helaas geen haai gezien, maar wel een leuke ervaring en er waren heel veel zeeleeuwen op de rotsen aan het chillen. Onderweg naar Baird Bay kwamen er in het donker veel grote kangoeroes over de weg, dat was even schrikken! Vooral voor Yara die achter het stuur zat. Direct gas terug genomen, bevestiging dat in het donker rijden in Australië niet verstandig is (wisten we natuurlijk al). In Baird Bay hebben we gratis overnacht op een campground waar Yara gillend door een spinnenweb liep waar de spin ook nog in zat. Gelukkig raakte ze de spin niet en kon ze op mijn advies achteruit lopen van de spinnenweb vandaan. De spinnenwebben in Australië zijn zo sterk dat het web niet of amper aan je blijft plakken wanneer je stopt en achteruit loopt. Zaterdag 19 maart was een dag waar Yara en ik naar uitkeken. We zouden gaan zwemmen met zeeleeuwen en dolfijnen. Dit is helaas niet doorgegaan doordat we onderweg vast kwamen met de auto op het strand in een hele hoop zeewier/stro. We hadden geen bereik, maar gelukkig kwam een oude man met zijn squad langs. Hij had een andere, nog oudere, man geregeld met een 4WD om onze auto uit het zand te slepen. Na twee uur ploeteren konden we de auto eindelijk in beweging krijgen. Weer een avontuur rijker!xD In Ceduna lachten we ons rot om een luxe openbare toilet met alles automatisch en zelfs een stem die tegen je sprak. Moest niet gekker worden. We zijn doorgereden naar de eerstvolgende camping. Deze vond plaats in Fowler Bay. Hier zagen we hele massieve strandduinen waarvan we twee bergen zijn opgelopen tot we een super mooi uitzicht hadden op de zonsondergang. De lucht was roze met oranje en we keken uit op zowel het water als de duinen. Ontzettend gaaf! De volgende ochtend om 06.45 uit bed om de zonsopgang te bekijken op de steiger aan zee. Hier kwam de zon een uur later op dan in Uluru, maar het was het wachten meer dan waard! Weer een hele mooie lucht, nog mooier dan de avond ervoor, met roze strepen van wolken en een aparte schemering van kleuren. Dit was al prachtig en we hadden niet verwacht dat de zon zichtbaar zou opkomen doordat het leek alsof de zon achter de wolken was. Rond 8 uur werden we verrast door de zon die toch opkwam, wat een mooi plaatje! Onderweg naar Caiguna liep er een dingo over de weg en moesten we langs de WA/SA Border Village. Hier werd onze groenten en fruit afgenomen in verband met bacteriën die je van de ene staat naar de andere staat kan overbrengen. Gelukkig hadden we alleen nog een aantal appels en bananen. Onze voorgesneden groente mochten we bewaren met wat saus eroverheen. In Caiguna hebben we wild gekampeerd naast een tankstation met daarnaast een camping, extra spannend dus vanwege de aanwezige mensen. Alles voor een gratis nachtje! Maandag 21 maart hebben we Australia's Longest Straight Road gereden, 146.6 kilometer lang. Eind van de middag zijn we in Esperance aangekomen waar we de Great Ocean Drive hebben gereden. Veel mooie stranden gezien: West Beach, Blue Haven, Salmon Beach, Twilight Beach (2006 Australia's best beach), Observatory Point en Ten Mile Lagoon. Vervolgens langs het bekende Pink Lake gereden, dat helaas voor langere tijd niet meer roze is. Cape le Grand National Park was ondanks de regen een fijn park om te bezoeken, omdat alle highlights dichtbij te bereiken waren met de auto. Helaas konden we de mooie wandeling van Frenchman Peak niet doen vanwege de regen en wind, het werd afgeraden om met dat weer de berg te bewandelen. We hebben de volgende stranden bezocht: Hellfire Bay, Thistle Cove, Lucky Bay, Rossiter Bay en Cape le Grand. Helaas was het bekende Lucky Bay niet zo wit als dat het hoort te zijn. We hadden het niet getroffen met het weer.:( Wel twee kangoeroes gezien waarvan er één naar ons toekwam, we konden de kangoeroe zelfs aaien. De volgende dag was het weer tijd voor nationale parken. Eerst naar Torndirrup National Park. Hier hebben we de volgende stranden bewandeld: Frenchman Bay, Goode Beach, Salmon Holes, Misery Beach en King George Sound. Vervolgens een bezoekje aan de blowholes, waarbij de golven onder de rotsen doorkwamen en het water omhoog kwam door de gaten in de rotsen. William Bay National Park had ook mooie hoogtepunten. The Elephant Rocks zijn niet voor niets zo genoemd, er waren duidelijk vormen van olifanten te zien in de rotsen. Daarna liepen we door het prachtige Greens Pool waar rotsformaties werden gemengd met de zee. De dag hebben we afgesloten met de Tree Top Walk in Valley of the Giants, op 40 meter hoogte tussen gigantische bomen. Yara heeft haar angst voor 'open hoogtes' hiermee dik overwonnen, chapeau! Donderdag 24 maart hebben we in Margeret River de Ngilgi Cave bezocht, een grot met druipsteen en kristallen. Onderweg naar Bunbury hebben we de zonsondergang bekeken vanaf Busselton Jetty, een steiger van bijna 2 kilometer lang. Aangekomen in Bunbury waren we allebei zo moe dat we de auto op een parkeerplek hebben gezet en op onze stoel in slaap zijn gevallen. In Bunbury was het onze tweede kans om met dolfijnen te zwemmen. We konden de organisatie niet bereiken en achteraf was het zwemmen met dolfijnen niet mogelijk vanwege hun afwezigheid. Het was ons niet gegund. Hopelijk lukt het aan de oostkust! We zijn doorgereden naar Lake Clifton om de Thrombolites te zien. Deze lijken op rotsen en zijn in heel veel jaar tijd gevormd door microbiologische stoffen die zich vergroten door fotosynthese. Voordat we de auto konden terugbrengen, moesten we het wassen en stofzuigen bij een benzinestation. Terwijl iedereen moeilijk stond te doen met de handwas, hebben wij lekker lui de wasstraat genomen en vervolgens de auto zo goed mogelijk uitgezogen. Er stond 4.500 kilometer op de teller, yeah. Een medewerker van Wicked Campers heeft ons een lift gegeven naar de paardenraces in Ascot - Perth. Hier hebben we twee Schotse mannen ontmoet met wie we naar de races hebben gekeken en op races hebben gegokt. Ook een leuke ervaring.:)

Zondag 27 maart - zaterdag 2 april: Perth.
Zondag was een luierdag en heb ik Mathieu ontmoet, we hebben de stad rond gelopen en gezellig op een terras gezeten bij een open air bar. In totaal zijn we 2.5 uur zoet geweest, over van alles gekletst en het over de reis gehad. Een leuke eerste ontmoeting.:) Maandag 28 maart was een ontspannen dag in Fremantle. Met Matieu hebben we een bierproeverij gedaan bij Little Creatures, vervolgens zijn Mathieu en ik bij Point Water Reserve vanaf een rots in de Swan River gesprongen. Daarna hebben we de Fremantle Prison gezien. 's Avonds samen met Yara een rondje gelopen door het centrum, zag er sfeervol uit, maar veel stiller dan de vrijdag ervoor. We hebben overnacht in het hostel Old Fire Station Backpackers om dichtbij de waterbus te zijn. Dinsdag 29 maart om 07.15 vertrok de waterbus naar Rottnest Island - Thomson Bay. Dit eiland staat bekend om de vrolijkste dieren van de wereld: de schattige quokka's (uiteraard een selfie gemaakt =D). Op Rottnest Island zijn auto's en andere motorvoertuigen niet toegestaan, dus we hebben een fiets gehuurd. Mathieu had twee meiden ontmoet in Margeret River, Franse Marie en Duitse Daniella, die ook met ons mee gingen. We waren met een gezellig groepje van vijf. De eerste stop was bij Bathurst Lighthouse, waar we mooi uitzicht hadden over het water en op de skyline van Perth. Bij The Basin kan je goed snorkelen, maar hier was het heel druk dus we zijn verder gefietst naar Parakeet Bay om te snorkelen. Onderweg gestopt bij Fays Bay voor een ander mooi uitzicht waar we een rog zagen zwemmen in zee. Voor mij was het de eerste keer snorkelen. Helaas waren de vissen niet bijzonder, maar ik kon in ieder geval wennen aan het masker en de luchtpijp. We hebben geluncht bij City of York Bay, vervolgens langs Salt Lakes gefietst waarvan het meer enigszins roze was. Ik was het fietsen ondertussen aardig zat na 15 kilometer en Yara was ook toe aan een pauze, dus we hebben lekker aan een picknick tafel gechilld en een ijsje gegeten. Helaas komt het te vaak voor dat quokka's worden gevoerd door toeristen en dan ook nog eens met verkeerd voedsel. We hielden een quokka in de gaten die na teveel vette stukjes Subway opgekropen tegen een boom ging zitten. Ik weet zeker dat die zich ziek voelde, super zielig.:( We hebben nog even gechilld op Pinky Beach en namen om 15.55 de waterbus terug naar Fremantle. Aan wal zagen we de anderen weer en hebben we de meiden gedag gezegd. Marie en Daniella zijn de westkust vier dagen eerder begonnen dan Mathieu en ik dus dat is makkelijk voor ons om af en toe informatie en tips van hen te ontvangen. De volgende dag hebben Yara en ik gechilld op Scarborough Beach, waar we Peter de Jong hebben ontmoet. Na lange tijd elkaar weer gezien dus gezellig bijgekletst. Op donderdag hebben we door Perth gewandeld om de hoogtepunten te zien. Eerst door het leuke centrum van CBD waar het mooie gebouw van de Town Hall plaatsvond. Vervolgens langs het Council House gelopen en het prachtige Government House gezien met daarop volgend The Old Courthouse. Bij The Bell Tower geluncht en een ijsje gekocht, voor mij een jeugdsentiment: softijs met discodip, jammie! Leuk uitzicht op de skyline vanaf de brug, vervolgens een stuk gelopen naar Kings Park. Hier stond een mooi Memorial en hadden we perfect uitzicht zowel op Perth als op het water. 's Avonds hebben we met Mathieu in The Mustang een burger gegeten inclusief drinken voor $ 5.- dat is nog eens goedkoop buiten de deur eten. Vanaf 22 uur was er een band met rot muziek dus zijn we ergens anders naartoe gegaan. Het was overal heel rustig en de muziek viel flink tegen, maar Yara en ik hebben de avond goed afgesloten met karaoke: Proud Mary van Tina Turner, helemaal los natuurlijk! Vrijdag 1 april was een leuke dag met de 4WD van Peter. Eerst zijn we via hoofdwegen naar Seabird gereden, vanaf daar een groot avontuur over het strand en door de duinen naar Moore River. Tijdens het rijden hebben we de banden laten leeg lopen en daarna weer volgepompt. Zachtere banden maken het rijden door diep zand gemakkelijker. Moore River zag er mooi uit. Deze rivier mondt uit in zee, zoet water van de rivier wordt enkel met een smalle zandbank gescheiden van de zoute zee. Dit gaf een apart effect, er werd een soort wild waterbaan gecreëerd. Even gerelaxt en daarna doorgereden naar Yanchep National Park waar we koala's en kangoeroes hebben gezien. Yara riep al twee maanden dat ze zo graag kebab wilde eten, dus we hebben in de avond kebab met patat op. Niet dat ik kebab nou zo geweldig vind, maar vooruit, het kind was weer blij haha. Daarna hebben we gedoucht en omgekleed om vervolgens naar The Mustang te gaan. Hier was het zo gezellig druk met goede muziek dat we onverwachts zijn blijven hangen. Een gezellige laatste avond samen. Zaterdag 2 april, de laatste dag van onze reis samen, was aangebroken. Yara en ik hebben als afsluiter heerlijk geluncht in Jamie Oliver's Italian Restaurant. Daarna heeft Mathieu ons afgezet bij het busstation en heb ik 'afscheid genomen van' Yara. Twee dikke knuffels en een tot ziens! Dezelfde dag was ook de start van mijn trip met Mathieu, veel zin in maar ik vond het ook wel spannend! Samen met een man reizen is toch anders dan met een vrouw en dan is hij ook nog eens Frans dus van een andere cultuur. Op mijn aanvraag was onze eerste stop het wijngebied Swan Valley, hier hebben we een kleine wijnproeverij gedaan bij Houghton.

Zondag 3 april - donderdag 21 april: westkust met Mathieu.
De eerste dag van onze reis begon goed. We zijn rondgereden door Nambung National Park met daarna een leuke wandeling door de Pinnacles Desert, met pilaren van zandsteen. Hier zagen we een kleine emu. Vervolgens naar Hangover Bay, Lake Thetis met Stromatolites (zusje van Thrombolites), Jurien Bay en overnacht op een campground in Green Head. Maandag 4 april zijn we aangekomen in Geraldton, een sfeervol plaatsje. De mooie St. Francis Xavier Cathedral en het HMAS Sydney II Memorial bekeken. We hebben eindelijk een ècht Pink Lake gezien! Jeeeeejj! Pink Lake of Hutt Lagoon, groot en roze haha. Vlakbij het meer hebben we wild gekampeerd in Port Gregory. Dinsdag 5 april gingen we naar Kalbarri National Park waar ik na weken geen intensieve wandelingen te hebben gedaan, voor het eerst weer flink heb gewandeld. De West Loop Lookout, 500 meter, daarna The Loop Trail van 8 kilometer en tot slot de Z Bend Lookout van 1.2 kilometer. Ik was verrot.xD De volgende dag het andere deel van Kalbarri National Park. Bij Natural Bridge en Island Rock zagen we dolfijnen zwemmen in de oceaan. Daarna door naar Shellhouse Grandstand, Eagle Gorge, Pot Alley Beach, Red Bluff en Blue Holes. Bij Blue Holes hebben we met Lisanne en Michelle gechilld die we de vorige dag hadden ontmoet tijdens de wandeling. Het was een mooi gebied om te snorkelen en we hebben een dolfijn van dichterbij gezien. Daarna naar Hawks Head, Ross Graham Lookout en de Murchison River. De volgende dag Hamelin Pool, het prachtige Shell Beach vol met witte schelpjes, Eagle Bluff waar we op één rog na in de verte helaas niets zagen zwemmen, Denham en Little Lagoon waar ik met spanning achter het stuur over zand heb gereden met een 2WD van.xD Daarna gerelaxt, de zonsondergang gefotografeerd bij Monkey Mia Beach en overnacht in het Mia Dolphin Resort waar emu's rondliepen op de camping. Vrijdag 8 april begon met een geweldige ochtend in Monkey Mia waar we wilde dolfijnen hebben gevoerd! Eerst Mathieu en ik samen, omdat de kans klein is dat de organisatie leden jou kiezen. Maar daarna werd ik alsnog gekozen en heb ik een dolfijn gevoerd die normaal gesproken geen vis uit handen neemt. Ze kwam daarom niet uit het water met haar kop, maar ze pakte de vis snel en voorzichtig uit mijn hand. Leuk detail dat precies deze dolfijn naar mij toe kwam.:) We hebben tijdens alle drie de voedermomenten de dolfijnen bewonderd. Ze kwamen zo dichtbij, soms op nog geen meter afstand. Zowel op het strand als over de weg liep een groep emu's (soort struisvogel) deze zie je veel in het westen. In Denham geluncht: kippenpoten op de barbecue, jammie! Vervolgens naar Shell Beach West, een afgelegen strandje wat op een app werd aangeraden. Ik verklaar Mathieu voor gek waar hij allemaal rijdt met de van, alsof het een 4WD is haha, tot nu toe is het goed gegaan. "Bobby is the king." De volgende dag zijn we verder gereden naar Carnarvon om farmwork te zoeken. Overal rondgevraagd naar werk zonder resultaat, we kwamen buiten het seizoen. Echt bizar hoe de boeren daar leven, leek wel een arm deel van Thailand zo oud, versleten en afgelegen alles eruit zag. Een heel ander gezicht van Aussie. Het diner was genieten van Mathieu zijn risotto. Zondag 10 april hebben we gesnorkeld bij Point Quobba. De eerste keer was al super door mooie en grote vissen en een hele grote blauwe zeester. Ik ging onverwachts een tweede keer omdat Mathieu het andere stuk had bekeken en daar heel enthousiast over was. Mooier koraal, nog grotere vissen en hele schollen van mooie kleine vissen. Het water was heel ondiep waardoor het koraal dichtbij was. Daarom moest je je lichaam vlak houden in het water, maar dat is lastig als je boven water komt en de stroming je laat weg drijven. De tweede keer dat ik met mijn voet langs het koraal kwam, liet het koraal sneeën achter. Het bloedde wat betekent dat er koraal in kan zitten en dat kan infecties of andere troubles veroorzaken. Snel van het strand af, mijn voet schoongemaakt en gedesinfecteerd. Heb ik weer.:| Gelukkig werd de wond met de dag minder pijnlijk en na twee weken was het geheeld. Tijdens de rit naar Coral Bay lagen enkele dode koeien langs de weg, wat een stank!! Die avond een ding van mijn bucketlist wat ik kan afvinken: gedoucht met een zak water aan de boom (tussen de koeienstront).xD De volgende dag in Coral Bay gesnorkeld en gechilld bij Ningaloo Marine Park. Dinsdag 12 april was een sollicitatiedag in Exmouth. Ieder restaurant langs geweest, zelfs bij een bakker en kledingwinkel naar binnen gestapt. Weer overnacht in het wild, ver van de weg aangezien de rangers in Exmouth overal controleren op backpackers. Woensdag gingen we naar Cape Range National Park. Eerst rond gelopen op T-Bone Bay, daarna naar Yardie Creek gereden voor een mooie wandeling langs het meer. Na de lunch verder gereden voor de Mandu Mandu Gorge Walk, een wandeling tussen mooie gebergten. Daarna even gerelaxt op South Mandu Beach en wild gekampeerd in het park. Donderdag nog een dag doorgebracht in Cape Range National Park. Om 05.50 de wekker, 06.10 weg gereden om de rangers te vermijden. Zonsopgang bij Oyster Stacks, ontbeten en van 08.20 tot 18.20 op het strand geweest van Turquoise Bay om te snorkelen, lekker te relaxen en bij te bruinen. Wat een leven! Heel bekend strand want het was super druk, lange tijd niet zo'n drukte gezien. Mede door de schoolvakantie. We hebben weer prachtige vissen gezien en als kers op de taart een grote schildpad! Het bijzondere dier was lekker aan het genieten van het koraal en precies op het moment dat we verder wilden zwemmen, zag ik de schildpad omhoog komen. We waren heel dichtbij en ik heb zelfs een stukje gezwommen naast de schildpad, een super gave ervaring! We hebben buiten het park wild gekampeerd met veel risico van rangers aangezien ze overal rond reden, maar Mathieu vindt altijd wel de verborgen plekken om te kamperen en we hebben het weer overleefd. Je moet wat om geld te besparen.xD Vrijdag ook vroeg uit bed, de zonsopgang gezien bij Vlamingh Head Lighthouse. Eind van de middag opgefrist en naar eetcafé Bluelips Fish & Chips geweest voor een gesprek over werk. De baas had me graag willen aannemen, maar drie weken was te kort. Net als bij de andere horecagelegenheden. Helaas pindakaas, verder in het noorden gaan we weer opzoek naar farmwork. Als troost genoten van heerlijk Italiaans ijs en uit eten geweest bij The Mexican, waar we ook hadden gesolliciteerd haha. Zaterdag vroeg onze was gedaan en deze opgehangen bij Town Beach, de zon als droger is ideaal. Zondag 17 april was een fantastische dag!! Ik heb op 2 tot 3 meter afstand gezwommen naast walvishaaien, echt bizar onwerkelijk! Wat een massieve, mooie dieren en wat een ervaring! Het was een gezellige dag met 25 mensen op een boot. Niet alleen walvishaaien gezien, maar op de heenweg werden we omringd door dolfijnen die overal omhoog sprongen. We hebben twee keer gesnorkeld, waarvan ik de eerste keer een schorpioenvis (familie van de stonefish) zag en de tweede keer zwom er een schildpad - nog groter dan een paar dagen geleden - dichtbij langs me heen. Op de terugweg zagen we een tijgerhaai en een inktvis. Een bijzondere dag!
Maandag van Exmouth naar Paraburdoo gereden, dinsdag naar Tom Price om boodschappen te doen en vanaf daar door naar Karijini. Ohja, mocht iemand zich afvragen hoe ik de afwas doe tijdens trips: we gebruiken al het servies tot er niets meer schoon is. Daarna wassen we het af in openbare toiletten of bij openbare kranen op straat of op een grasveld. It can be that easy.;) Dinsdag begonnen we laat in de middag met ons bezoek aan Karijini National Park. Allereerst de Junction Pool Lookout en Oxer Lookout. Vervolgens mijn - tot nu toe - gevaarlijkste wandeling overleefd bij het prachtige Hancock Gorge. Van het lopen over losse rotsdelen en stenen en het lopen door beken tot het beklimmen van rotsbergen. Om te begrijpen wat ik precies bedoel, verwijs ik jullie door naar mijn foto's. Alhoewel het er op foto's minder gevaarlijk uitziet, maar ik had wel een paar momentjes dat ik in mijn broek poepte, af en toe wil ik iets tè voorzichtig zijn denk ik. Avontuurlijk ben ik nog steeds, maar na wat minder fijne ervaringen wordt een mens toch voorzichtiger en oplettender. Kan geen kwaad, veiligheid gaat voor.:) Onderweg kwam ik een Ierse jongen tegen die me graag hielp en alle geduld had met me. Geeft een fijn gevoel als een man op je let, zeker op zulke momenten. Zijn naam was Ryan, reisde een week rond met vier meiden. We hebben in de avond een drankje gedaan met z'n allen op de Ecoretreat Camping waar we de nacht hebben we doorgebracht. Hier heb ik in de nacht op het toilet voor het eerst een huntsman spin gezien. Bleeeehh. Woensdag om 6 uur vertrokken om Mount Bruce te bewandelen met de groep. Mijn meest uitdagende en indrukwekkende wandeling tot nu toe in 23.5 jaar. Totaal 9 kilometer, in vijf uur tijd de berg opgelopen en weer terug naar beneden. Een overweldigende ervaring!:) Extreem goede oefening voor de benen, ik was kapot haha. Daarna samen met Mathieu geluncht en na het lunchen kwamen we de anderen weer tegen. Een mooie wandeling naar Circular Pool, omringd door prachtige natuur. Na de wandeling gezellig gekletst met de groep en hun gedag gezegd. Zij reden die avond terug richting Perth, daarom hebben we veel overig voedsel van hen gekregen. Ideaal! Donderdag hebben Mathieu en ik Dales Gorge ontdekt. Eerst de Gorge Rim van 2 kilometer, waarmee we uitkwamen bij Circular Pool. Hier waren we deze keer de enige mensen, dus we konden mooie foto's maken. Vervolgens een wandeling van 2 kilometer naar het prachtige Fortescue Falls waar we hebben gezwommen in het water van de waterval, omringd door mooi gebergte. Daarna doorgelopen naar Fern Pools, ook gezwommen met een geweldige omgeving bij een waterval. Hier hebben we Lisanne en Michelle weer ontmoet. Ten slotte een stijle wandeling van bijna een kilometer terug naar de auto. Eindelijk tijd voor rust in mijn lijf, spierpijn van mijn kont tot aan mijn tenen. Ik lijk wel een oud wijf! :P Vandaag zijn we in Port Hedland voor WiFi. Dit klinkt misschien gek, maar in drie weken tijd is dit de tweede keer dat we WiFi hebben. Daarom willen we allebei de tijd nemen om foto's uit te zoeken en uit te wisselen, onze blog te posten en natuurlijk skypen met het thuisfront wat voor mij al een maand geleden is. Om deze blog af te sluiten, maak ik gebruik van een mooie quote. Deze vind ik zelf erg toepasselijk voor mijn reis en dit is een mindset die ik in Australië aan het ontwikkelen ben. "Man is fond of counting his troubles, but he does not count his joys. If he counted them up as he ought to, he would see that every lot has enough happiness provided for it."

Cheers,
Valérie