The way situations can change..

11 juni 2016 - Broome, Australië

Broome
24 april - 11 juni

Zondag 24 april begon ik met Mathieu aan onze rit naar Broome, onderweg zijn we gestopt bij Eighty Mile Beach. Maar eventjes daar geweest, een frisse duik in de zee en kort op het strand gelegen. Na de lunch verder gereden richting Broome. Getankt bij het laatste station op onze route, Sandfire Roadhouse. Wat gebeurde er daarna.. De van startte niet meer!:| Eerst schokte het tijdens het rijden, vervolgens viel de motor uit, daarna weer schokken. Terug gereden naar het benzinestation om de situatie te melden en te vragen naar een reparateur. Het probleem kon natuurlijk nooit aan de benzine liggen volgens de medewerkster en helaas was er niemand aanwezig die ons kon helpen. Nummer gevraagd van een bedrijf in Broome wat ons zou kunnen ophalen met een sleepwagen. We hadden het ongeluk dat we precies tussen twee plaatsen waren, 300 kilometer van Port Hedland en 300 kilometer van Broome vandaan. Het sleepbedrijf rekende 3 dollar per kilometer dus dat was totaal 1.800 dollar!!! (dit was nog de voordeligste ook). Vervolgens voor mezelf een lidmaatschap afgesloten bij de RACQ voor het geval ik weer autopech krijg, dan kan ik door heel Australië geholpen worden (lees: in bewoonbare gebieden). Hierdoor kregen we korting op de sleepkosten. De volgende dag zouden we tussen 7 en 8 uur in de ochtend worden opgehaald bij het tankstation. Toen we de van probeerden te starten, werkte de van weer, ja hoor natuurlijk.. We zijn onderweg de truck tegengekomen die achter ons aan naar Broome is gereden. 90 kilometer voor Broome ging de van toch weer raar doen dus de van op de truck geladen. Uiteindelijke totale kosten: 700 dollar. Dit viel ons heel erg mee, we hadden namelijk verwacht dat we alsnog alle gereden kilometers van de truck moesten betalen, maar gelukkig alleen vanaf het moment dat de van ermee stopte. Ondertussen voelde ik me al 1.5 dag niet goed. Toen we in Broome aankwamen, liet Ron - de man van de towing - de ruimte zien waar we gratis mochten verblijven voor een dag en nacht (op voorwaarde dat we de honden zouden voeren haha). Ik werd duizelig, zag de kamer rond draaien en voor ik het wist, viel ik neer in de keuken. Lelijk gevallen met mijn mond op het aanrecht en een beurse enkel. Ron maakte een verse ijskoffie met slagroom voor me om wat energie/suiker binnen te krijgen, aangezien ik bijna niets in mijn maag had. Daarna iets gegeten en even geslapen, doet wonderen. Waar we nu waren beland.. xD De ruimte was echt heel smerig met spinnendraden overal, kleine mieren liepen door de keuken, een soort bugs liepen over de meubelen en de vloer lag vol met stof en viezigheid. Bah! Ik had het toilet en de wasbak schoongemaakt, gelukkig was het voor maar één nachtje en hadden we wonder boven wonder geen bedbugs! Zo maak je weer eens iets mee haha. Vanwege ANZAC day die maandag werd de van pas de volgende dag bekeken. Er moesten onderdelen besteld worden, waardoor de van woensdag kon worden gemaakt. Ron bood ons aan om zijn 'woonruimte' bij de garage nog een dag en nacht te gebruiken, super aardig. Woensdag ochtend konden we veilig vertrekken, we hebben Ron bedankt met Lindt chocolade en we hebben zijn toko een beetje aangeveegd om het er iets fatsoenlijker uit te laten zien haha.

We kamen Michelle en Lisanne (het Nederlandse stel van Kalbarri NP) tegen bij de garage, wat een toeval! Donderdag naar Town Beach geweest waar Mangrove Trees in zee groeien. 's Avonds de meiden tegengekomen in de McDonalds, gezellig gekletst met een ander Nederlands stel erbij. Vrijdag met Mathieu naar Gantheaume Point geweest, een heel mooi gebied met rotsen. Vervolgens snel Reddell Beach bekeken om daarna door te gaan naar Cygnet Bay Pearls voor een soort workshop, maar helaas werd deze niet meer georganiseerd. Even het centrum in geweest, geluncht en door naar Cable Beach waar we de zonsondergang met de kamelen hebben gefotografeerd. Zaterdag 30 april Mathieu gedag gezegd, samen 4.350 kilometer gereden van Perth naar Broome.

Daarna mijn drie kamergenoten ontmoet in het YHA Kimberley Klub Hostel. Claudia uit Duitsland, Ceri uit Engeland en Skye uit Australië. Gezellige meiden die me op een leuke manier verwelkomden. 's Avonds door een jongen uit Perth uitgenodigd om tortilla mee te eten met die meiden erbij, zo makkelijk gaat dat. Na het eten gezellig gekletst met Kay uit Engeland en Gabriël uit Canada. Daarna met Gabriël naar de bottleshop geweest. In een paar uur tijd een leuk groepje mensen ontmoet, dat had ik even nodig.:) Zondag na vijf weken eindelijk weer eens wat tijd voor mezelf, lekker getut, wasje gedaan en een beetje geluierd. 's Avonds Skype met mama en FaceTime met Roos en Mark, was leuk! Maandag een shop dagje en helaas mijn mobiel verloren. In het openbare toilet laten liggen. 17:15 ging ik naar het toilet, 17:30 gingen de toiletten dicht. Dus binnen dat kwartier was mijn mobiel gestolen. Aangegeven bij de politie, mijn mobiel in het hostel opgespoord via internet en na vier uur ondernam de politie eindelijk actie. Laat in de avond brachten ze mijn mobiel naar het hostel, ik was zo blij!! Dinsdag avond naar de bioscoop geweest, de film Jungle Book gekeken. Hele mooie, leuke film, een aanrader! Via Facebook was ik in contact gekomen met Marco, een Duitse jongen. Zijn reisgenoot en hij hebben ook hun wegen gescheiden dus hij voelde zich een beetje alleen, vooral omdat hij niet in een hostel verbleef. Het was een relaxt avondje. Bij thuiskomst een dikke party in onze kamer. Skye, de jongste van 20, is helemaal gek op disco lichten en weet ik veel wat allemaal dus de kamer was omgebouwd tot discotheek, leuk thuis komen.=D

Donderdag 5 mei Tino ontmoet, 27 jaar, uit Duitsland. Met hem heb ik veel tijd doorgebracht in de weken dat hij nog geen baan had, altijd handig als je zelf teveel tijd hebt om je te vervelen. Een leuke vriend aan overgehouden.:) 's Avonds uit bij The Roey gevolgd door Skylla, veel mensen ontmoet en een avondje gedanst. Die week veel last gehad van mijn enkel dus op vrijdag 6 mei een fysiotherapeut bezocht. De gewrichtsbanden verrekt van mijn linker knie en enkel, minimaal drie weken rust. Erger dan ik had verwacht! Knie zelfs tweede stadium dus dat was best schrikken. Nog zo lang in het saaie Broome dacht ik op dat moment, maar ik heb het overleefd. Ondertussen voor de tweede keer van kamer gewisseld, waarna ik Triin heb ontmoet, 27 jaar, uit Estland. Super leuke meid met wie ik veel tijd heb doorgebracht in het hostel. Zondag 8 mei eindelijk mijn RSA afgemaakt en gehaald, wat een opluchting! Ohja voor Nederlanders misschien onbekend: dit is een certificaat dat je nodig hebt om alcohol te mogen schenken wanneer je werkzaam bent in de horeca. Voor de vierde keer gewisseld van kamer, in kamernummer 1 heb ik bijna vijf weken doorgebracht. Een aparte setting: vrouw van 60, drie jongens in de 20 en ik.

Zaterdag 14 mei heb ik een gave ervaring opgedaan: gereden in een super grote (7 personen) 4WD, ook over het strand. Achteraf niet verstandig met mijn blessure but you only live once. =D Dinsdag naar het strand geweest met Floor uit Nederland, na weken weer eens gesproken met een Nederlandse backpacker. Maandag 23 mei heb ik met een paar mensen van het hostel het bekende verschijnsel 'Staircase to the Moon' bewonderd op Town Beach, het was helemaal vol met mensen. Vrijdag 27 mei eindelijk de beach party van Skye voor haar 21e verjaardag. Een leuke gelegenheid om mensen te leren kennen. Na het feest op het strand geslapen in de auto, lekker brak wakker geworden om 7 uur 's ochtends terwijl mensen al bezig waren met hun ochtend wandeling en surf workout. Zaterdag 28 mei was ik van plan om naar de paarden races te gaan, maar aangezien ik nogal moe was van de nacht ervoor ging ik pas om 17.30 naar de racecourse. Maikel van de receptie was zo aardig om me te brengen onder werktijd haha. De races waren al voorbij, maar ik heb alleen al genoten door te kijken naar rijke mensen in mooie kleding die als een bezopen gek stonden te dansen. Aparte combinatie.xD De champagne zat er al goed in en zonder iets te eten, zijn we doorgegaan naar Beachclub Divers. Vanaf de races reden er bussen vol met mensen, ideaal om geen taxi te hoeven nemen en veel geld te betalen. Gelukkig had ik iets te eten meegenomen, zat ik in de carpark op straat een banaan en appel te eten met mijn kamergenoot Sean (uit Melbourne) naast me aan het genieten van een mueslireep.xD Divers was erg gezellig met een goede band. Daarna een afterparty bij iemand thuis. Dit liep na een tijdje uit de hand, doordat mensen teveel XTC hadden ingenomen. Ook dat heb ik voor het eerst meegemaakt. Sean en ik hebben een taxi genomen naar het hostel. Hier kreeg ik een striptease van mijn kamergenoot Kay, ja in zijn boxer op mijn lichaam (mijn andere kamergenoot Josh en ik hebben ons blauw gelachen). De nacht afgesloten met een sexy tafeltennis spel samen met Cubaanse Sabel. Hoe precies daar gaat het niet om, maar we lagen dubbel van het lachen =D. Kortom, een top avond in Broome met een dikke smile op mijn face.^^

Woensdag 1 juni ben ik gezellig met Triin uit eten geweest bij Matso's. Een mango bier geprobeerd met als resultaat dat ik definitief tot de conclusie ben gekomen dat bier gewoon niet mijn drank is en ik het ook nooit lekker zal vinden haha. Donderdag de bekende, wekelijkse wet T-shirt contest gezien in The Roey. Hiermee kan de winnares (8 meiden strijden voor de winst) 500 dollar verdienen. Zo'n happening doet me stiekem wel aan het 'goedkope Engelse' denken, die doen er ook vaak aan mee haha. Vrijdag heb ik Corentin en Adrien ontmoet met wie ik had kunnen mee reizen naar Darwin. Gezellig gekletst, maar niet ervoor gekozen om met hen mee te gaan (achteraf een verkeerde beslissing geweest but that's life). 's Avonds zat er in het hostel een groep Aziaten een heerlijke maaltijd te nuttigen. Hierbij hadden ze ontzettend veel kroepoek, waar ik mijn ogen niet vanaf kon houden. Wie eet er nou echte kroepoek als backpacker.. Zo brutaal als dat ik af en toe ben, vroeg ik om een stukje kroepoek (met mijn ogen gericht op de ongeopende zak). Oh joh we hebben nog twee zakken dus je mag het allemaal hebben. Echt waar, weet je het zeker? Ja, alsjeblieft, geniet ervan! Oke top thanks! Zit ik te smullen, delen met wat mensen, komt er ineens een aziaat naar me toe met een tweede zak kroepoek. Had ik kroepoek voor een week (wat natuurlijk binnen twee dagen op was). Zondag 5 juni weer een beach party, waar ik mijn drie toekomstige (althans, dat dacht ik) Franse reisgenoten heb ontmoet, 3 van de groep van 8. Ongeveer 35/40 mensen zaten rond het kampvuur, een super leuke sfeer.:) Na een aantal Malibu cola voelde ik me weer lekker zweverig. De invloed van Broome.. Sorry mam =D Maandag de V for Vendetta film gekeken met Tino, een echte aanrader! Dinsdag eindelijk naar Sun Cinema's open air bioscoop geweest. Er vlogen vliegtuigen heel laag boven de bioscoop, dit gaf een grappig effect. Vervolgens naar Murphey's geweest waar ik met iedereen foto's heb gemaakt, het was een leuke laatste avond.

Ik besef nu dat ik een aantal mensen ben vergeten met wie ik ook aardig veel ben opgeschoten. Allereerst Rich, 30 jaar uit Engeland, die ik pas drie weken geleden heb leren kennen maar wie ook tot 'ons groepje' behoorde. En dan Joe (Engelse nickname) mijn grote Koreaanse vriend! Die jongen is zo speciaal op een gekke maar ontzettend leuke manier, moeilijk te beschrijven, moet je zelf ontmoet hebben. Ik zal nog vaak om hem lachen, zeker als ik zijn tekst terug lees in mijn 'afscheidsboekje'. Twee andere toffe peren die ik wil beschrijven, hierna stop ik want ik kan wel een heel boek schrijven over alle KK (afkorting hostel) mensen die ik heb ontmoet. Karl uit Engeland, de grootste levensgenieter die ik tot nu toe heb ontmoet, met iedereen bevriend, maar toch de laatste twee weken mijn maatje geworden. Tim uit Aussie - New South Wales, 28 jaar, leeft nog iedere dag alsof hij begin 20 is, altijd een peukie en biertje in zijn handen. Woensdag 8 juni zou ik vertrekken naar Darwin met acht andere mensen. Op de dag zelf veranderde de groep haar mening over de reis en wisten ze niets zeker, hierdoor voelde het niet meer vertrouwd voor mij, dus besloten om niet mee te gaan. Flink gebaald en down die dag, vrijdag voelde ik me ook niet lekker en heb ik tot 15 uur op bed gelegen. MAAR eind van de middag vond een totaal onverwachtse verandering plaats van de situatie, ik werd namelijk aangenomen als groom. Het trainen en verzorgen van 14 paarden! Een bedrijf dat gerund wordt door familie, waarvan de man polo wedstrijden rijdt, die ook nog eens twee cattle stations (veehouderijen) heeft waar ik mag werken. A dream comes true! Eerst een trial van drie weken, zodat we aan elkaar kunnen wennen en dan heb ik voor mezelf ook tijd om te bepalen of ik het aankan met mijn blessure. Mocht het goed gaan dan zal ik de komende drie maanden met deze familie doorbrengen. Ontzettend spannend om met professionele mensen en dieren te werken maar ook ontzettend exciting! Eerst een vlucht naar Brisbane via Perth, 5.5 uur tussenstop, gevolgd door een busreis van 7 uur naar Roma waar ik zal worden opgehaald door George. Hij is de man die de polo wedstrijden rijdt. De eerste weken zal ik doorbrengen in het plaatsje Tooloombilla - Queensland. Bye bye Broome, eindelijk na zeven weken ga ik verder. Let's do this!

With love, Valérie

XXX

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade