In love with Australia!

8 april 2016 - Monkey Mia, Australië

Ja, ik leef nog!!
Door alle trips en drukke dagen in de steden, heb ik geen tijd (of zin ;P) gehad om te schrijven. Maar hier is die dan eindelijk: mijn eerste blog!

Donderdag  21/01/2016
De dag van vertrek vanaf Schiphol. Gezellig met familie iets gegeten en mijn (voorlopig) laatste wijntje in Nederland gedronken. Daarna was het toch echt tijd om afscheid te nemen. Een emotioneel maar ook heel fijn moment. Het klinkt misschien gek, maar op zulke momenten voel je extra liefde om je heen en word je sterk herinnerd aan wie je dierbaren zijn. Helaas kon pap er niet bij zijn, maar de dag ervoor hebben we elkaar een dikke knuffel gegeven.<3

Mijn vlucht om 17.25 naar Londen was een eitje. Hier begon al mijn eerste ervaring met Aziaten. De bus om van terminal naar terminal te rijden zat vol met Aziaten, ik was de enige blanke haha. De vlucht van Londen naar Dubai duurde zeven uur. Dit was een gezellige vlucht tussen twee mannen in. Jeffa uit Dubai, 48 jaar, en Solly (bijnaam) uit Londen, mijn leeftijd. Met Jeffa heb ik over van alles en nog wat gesproken en met Solly had ik het over zijn reis door Australië. Na een gesprek over werk met Jeffa, gaf hij zijn visitekaartje aan mij voor het geval ik sales werk wil gaan doen. Het bedrijf waar hij werkzaam is, heeft ook een locatie in Amsterdam dus wie weet komt het van pas! De vlucht van Dubai naar Sydney duurde ongeveer dertien uur. Ik zat toevallig naast een Nederlands stel, hele aardige mensen met een schattig kind van 1,9 jaar genaamd Mila. Het was haar eerste vlucht, gelijk zo lang, en ze gaf geen kick. Als ik toch kinderen wil, dan zo'n kindje haha! Ook dit was een gezellige vlucht en het viel me alles mee.

Zaterdag 23/01
Om 6.30 ben ik aangekomen in Sydney. Het meldpunt van de shuttle bus was gewijzigd zonder dat ik daarvan afwist dus de eerste wandeling met mijn backpack vond sneller plaats dan ik dacht. Samen met een Engels meisje ben ik afgezet bij het Wake Up Hostel. Onderweg kon ik niet geloven dat ik in Australië was en ik leek wel een klein kind toen ik bij de receptie stond. Van binnen stond ik te springen en van buiten was ik zenuwachtig haha! Ik heb me opgefrist en na een paar uur kon ik de kamer in. Een kamer met vijf stapelbedden, dus negen andere kamergenoten (ja, dit was wennen). Het verbaasde me hoe snel ik in contact kwam met mensen en hoe ze me verwelkomden, dat gaf een fijn gevoel! 's Aonds pizza laten bezorgen in het hostel. De pizza was $ 5,- maar de bezorger liet me een rekening van $ 20,- zien. Dat betekent $ 15,- bezorg kosten, belachelijk! Excuses aangeboden aan de bezorger om hem vervolgens 'netjes weg te sturen' zonder te betalen en natuurlijk nam hij de pizza mee. Uiteindelijk een sandwich gehaald. Oh ja, er was een Franse jongen die mijn naam perfect mooi uitsprak, op zo'n accent word je toch direct verliefd!

Zondag 24/01
Voordat ik naar Aussie vertrok, kwam ik kort in contact met Yara, 19 jaar uit Dronten. Zij had contact met Myrna, 21 jaar uit Soest. We hebben elkaar zondag ontmoet en samen met twee Duitsers zijn we er een paar uur op uitgegaan. Vervolgens hebben we met z'n allen gekookt in het hostel. Alle vijf namen we deel aan de introductieweek.

Maandag 25/01 - zondag 31/01: Introductieweek UltimateOZ
Met 45 personen tussen de 18 en 30 jaar, overal vandaan, heb ik deelgenomen aan een introductieweek. Met behulp van de organisatie heb ik een Australisch bankaccount geopend. Tevens veel informatie gehad over onder andere werk- en reismogelijkheden. Verder hebben we allerlei leuke dingen gedaan en was de week vooral gericht op het leggen van nieuwe contacten. Opmerkelijk waren de gratis ijsjes bij de bank en overal in Australië is gratis water beschikbaar. De eerste dag hebben we een wandeling gedaan door Sydney en om de avond voor Australia Day te vieren, zijn we uit geweest in Sidebar: de bar onder het Wake Up hostel. Terug van het uitgaan hadden mensen seks op het bed boven me (dus hetzelfde stapelbed). Welkom in de backpackers wereld.xD
Vanwege Australia Day hebben we op dinsdag weinig gedaan. Met de groep hadden we een wandeling van twee uur van Coogee Beach naar Bondi Beach. Daarna heb ik met Lisa (een Duitse), Myrna en Yara gerelaxt op Bondi Beach, het bekendste strand van Sydney. Woensdag vond de busrit plaats naar Basecamp in Port Stephens. Hier liep kangoeroe Josie rond, zij is gered nadat haar moeder werd aangereden, hierdoor is Josie al lang onder de mens en is ze tam. We konden kiezen om in een dorm (soort huisje) te slapen of in een tent tussen de natuur. Verbazingwekkend heb ik vrijwillig voor het tweede gekozen, gezellig samen met Yara twee nachten in een tent. Hiermee was mijn eerste avontuurlijke stap gezet. Donderdag was een sombere dag met heel veel regen, maar dat weerhield de organisatie er niet van om zand en bossen op te zoeken. Sandboarding was heel leuk om te doen op het zandhappen na haha. Door de regen gleden we beter van de duinen af, voordat je het wist was je beneden. Daarna zijn we naar de bossen gereden voor een wandeling van 650 meter stijl omhoog en 650 meter terug naar beneden. Door het slechte weer helaas geen mooi uitzicht, maar wel de eerste hike van mijn avontuur Down Under. 's Avonds een barbecue met daarna de gelegenheid om allerlei reptielen vast te houden zoals leguanen en schildpadden. Vrijdag was een heerlijke dag! Met stralend weer een Dolphin Tour, daarna fish & chips gegeten in een lokale visbar aan de haven. Hier zwommen drie pelikanen, bijzonder om in het wild te zien. Zaterdag hadden we in de avond een kroegentocht waar ik voor het eerst beerpong heb gespeeld en nog gewonnen ook. Zondag was een geweldige afsluiting van de georganiseerde week. Het weer was ideaal voor een cruise door Sydney op een catamaran. Volop genoten!

Maandag 01/02 - woensdag 10/02: Sydney met Yara en Myrna
Na een week leuk contact te hebben gehad met Yara en Myrna, besloten we om met z'n drieën verder te reizen. Wake Up was een goed hostel maar net iets teveel van het goede voor backpackers die op hun geld letten. Daarom zijn we naar het World Square Hostel verhuisd. Eerste keer een langer stuk gelopen met de backpack op mijn rug en daypack op mijn buik, 15 zware minuten haha. Onze kamer was niet beschikbaar, maar we hadden geluk bij een ongeluk: een privékamer met stapelbed: één persoon boven, twee personen onder. Gedurende onze random wandeling door Sydney viel er uit het niets een stortende regenbui met een duur van nog geen vijf minuten. Dit is normaal in Aussie. Helaas begon ik al ziekjes aan mijn avontuur en dat werd de eerste twee weken in Aussie alleen maar erger. De dokter constateerde een dubbele oorontsteking en keelontsteking. In mijn tweede week dus al aan de antibiotica. Daarna zijn we naar Curl Curl Beach geweest. Een geweldig strand met zwembad in de zee. Hier mooie foto's gemaakt en lekker gechilld. Woensdag was een leuke dag in Sydney: Martin Place - een gezellig pleintje - St. Mary's Cathedral waar ik kaarsjes heb gebrand volgens het ritueel van mama en mij, The Botanic Gardens, het Opera House, de oudste wijk The Rocks en The Harbour Bridge. Met Yara ben ik via de toren van Harbour Bridge op het uitkijkpunt van de brug gekomen waar we een prachtig uitzicht hadden over het water en de stad. De volgende dag gingen we naar Paddy's market, vergelijkbaar met La Boqueria Market in Barcelona, maar dan veel rommeliger. Zoals een echte toerist een pet gekocht met Australië erop. Spontaan op het idee gekomen om met z'n drieën carnavalspakjes te kopen voor aankomende zaterdag. Yara als superwoman, Myrna een pokerpakje en ik een Duits jurkje. Niet over nagedacht dat het een Duitse uitstraling had. Dus je kunt wel raden hoe ik die zaterdag steeds werd aangesproken in de kroeg. 's Avonds Full Moon Party in Scubar, dansjes met mooie tekeningen op onze gezichten wat licht gaf in het donker. Yara en ik zijn samen naar Sealife en Wildlife geweest. Hier zwommen onder andere grote haaien en roggen boven je, er was een krokodil van vijf meter en ik zag voor het eerst in mijn leven koala's. Carnaval hebben we gevierd in Scubar. Apart om met mijn lievelingsfeest in Aussie te zijn, maar het was een grappige avond.
Zondag zijn we verhuisd naar City Central Budget Accommodation. Dit viel flink tegen vergeleken met de vorige hostels, maar op die manier wen je snel aan minder luxe. Overdag naar de Sydney Tower met Yara en 's avonds met z'n drieën heerlijk uit eten geweest bij een gezellig lokaal bar/restaurant, voor $13 inclusief drinken. Dinsdag 9 februari was een geweldige dag! We zijn naar de Blue Mountains geweest voor een mooie wandeling van +/- 13 kilometer in 5,5 uur. Daarna vroegen we de weg aan een oudere meneer, die voorstelde om ons naar het centrum te brengen. Onverwachts stopten we bij zijn huis waar we zijn vrouw hebben ontmoet en zo zaten we al snel een uur te kletsen met een lokaal stel van 70 jaar. Vervolgens zijn we lekker uit eten geweest bij de Chinees in Leura. De dag erna zag ik na 1,5 jaar Lisette - vriendinnetje uit Sliedrecht - eindelijk weer, we hebben uren gezellig gekletst in Sydney.

Donderdag 11/02 - zaterdag 19/02: Tasmanië
Tijd voor een nieuw avontuur: Tasmanië! Vanaf Sydney het vliegtuig naar Launceston. De trip goed begonnen met een goddelijke pasta. Vrijdag zijn we naar Narawntapu NP gereden waar we een mooi strand hebben gezien en de berg zijn opgelopen. We hadden niet het idee dat de route ons rond zou brengen naar het startpunt, dus na een uur lopen zijn we dezelfde route terug gelopen. Ik heb er als Fatima bij gelopen met een sjaal om mijn hoofd vanwege de vele vliegen, heel sexy! In Georgetown zijn we naar de Low Head Lighthouse geweest waar een oude man, local, ons naar wilde pinguïns heeft geleid. Heel leuk om de schuilplaatsen met pinguïns te zien. In Devonport een hamburger met patat gegeten, daarna naar Ulverstone gereden. Hier overnacht bij locals, een lief stel van 70 jaar. Zaterdag naar Stanley, The Nut. Na een zware stijle wandeling om de berg op te komen, hebben we een fijne wandeling gehad op de berg met prachtig weer. Hier zijn we Nederlandse mensen tegen gekomen die al jaren in Australië wonen en gelukkig getrouwd zijn. Gezellig gekletst en met de twee koppels op de foto geweest. Voor het eerst van dichtbij wallaby's gezien, heel leuk! In Dismal Swamp de glijbaan van 300 meter afgegleden. Viel tegen, maar grappig om gedaan te hebben. Ook daar weer wilde wallaby's gezien, super schattig. In Burnie zijn we uit eten geweest en hebben we 's avonds wilde pinguïns bewonderd. Voordat we in Burnie aankwamen, zagen en roken we onderweg flinke wolken van brand. Er bleek in de andere richting een grote bosbrand te zijn geweest die nog dagen rook en geur afgaf. De brand was niet groot/gevaarlijk genoeg om in het nieuws vermeld te worden, maar toch een best angstig idee dat wij net op tijd weg waren uit de richting van de brand. Zondag 14 februari was een zonnige dag tot we bij Cradle Mountain NP aankwamen. Zo koud dat ik mijn spijkerbroek over mijn sportlegging had aangetrokken en me aan de bovenkant had omgekleed naar vier lagen in plaats van twee. Tevens ging het regenen wat tijdens de wandeling steeds heftiger werd en we werden weg geblazen door de wind. Besloten om een kortere route te nemen en na een aantal kilometers lopen, zijn we eerder naar Hobart vertrokken. Dit was een hele lange rit zonder onderweg een mogelijkheid om te eten. Uiteindelijk zijn we rond 20 uur Tarraleah ingereden. Hier kwamen we terecht in een luxe restaurant, maar gelukkig mochten we iets simpels aan de bar eten. Ons Valentijnsdiner was patat met wat groenten, hoe romantisch! We hadden grote verwachtingen van Hobart door verschillende verhalen, maar onze rondrit door de stad viel erg tegen. Er was niets te zien of te beleven. Ook nog gevallen op straat, scheur in mijn broek en hele knie open. In nationale parken niks aan de hand, maar een stoepje.. Achteraf kon ik er wel om lachen, lekker lomp! Doordat de receptionist de vorige avond bij het inchecken meerdere fouten had gemaakt, hadden we recht op een gratis drankje. Heerlijke Malibu cola, was alweer even geleden! De volgende dag zijn we naar de gevangenis van Port Arthur geweest. Deze gevangenis is geopend in 1830 en heeft in totaal 12.000 gevangen gehad, de meesten getransporteerd uit Engeland. Na de gevangenis zijn we op mijn verzoek richting Cape Huay gereden, één van de bergen van de Three Capes Track. Ik wilde hier zo graag naartoe dat ik de verantwoording nam op onverharde zandwegen te rijden, heuvels op en af. Er stond vier uur voor de wandeling naar de top van Cape Huay en terug. Daardoor was het risico dat we in het donker zouden lopen aanwezig. Toch zijn we gegaan omdat ik er al dagen over sprak. In weer en wind de berg op en wat was het gaaf!! De regen maakte het uitzicht minder mooi, maar alles was het waard! Yara en ik zijn naar het hoogste punt van de berg gelopen waar we snel weer weg moesten vanwege de heftige windvlagen. In totaal hebben we 9 kilometer gelopen in 2,5 uur. Super netjes en terug voor het donker! Daarna zijn we naar Orford gereden waar we verbleven in een resort met eigen kamer en badkamer, dat konden we wel even gebruiken.
De volgende dag een ochttendduik in het zwembad en even gerelaxt in de sauna. In Freycinet NP hebben we uitgekeken op Coles Bay en Wine Glass Bay. Vervolgens een zware wandeling door de bergen om te chillen op Wine Glass Bay. Hier zagen we voor het eerst kangoeroes op het strand. Na een vreselijke nacht in Bicheno zijn we de dag begonnen bij de Blowhole van Bicheno. Vervolgens zijn we in Binalong Bay naar Bay of Fires geweest, een strand met rode rotsen. Om onze lunch te nuttigen, zijn we bij een strandje gestopt waar we leuk gezelschap hadden: drie pinguïns op een rots aan het chillen. Ook weer apart om zomaar in het wild te zien! (achteraf ben ik erachter gekomen dat het geen pinquïns waren, maar vogels die eruit zien als pinquïns hahaha) Hierna een leuke rit naar Launceston, door Derby en Scottsdale gereden en toen we onderweg stopten, zagen we zes kelpie puppy's, super schattig! Het was een belangrijke voetbal avond voor Launceston en ons hostel lag om de hoek van het stadion dus dat bracht een leuk sfeertje met zich mee. Vrijdag 19 februari hebben we gerelaxt bij Cataract George Reserve, een grasveld met zwembad aan het meer van Launceston. Met Yara ben ik de brug over gelopen waar een waterval stroomde en we mooi uitzicht hadden op het meer. 's Avonds zijn we uit eten geweest bij de Italiaan waar we de eerste avond take away hadden gehaald. Weer heerlijke pasta gerechten, een goede bodem om uit te gaan. Vanwege een festival was de stad uitgestorven en dat was te zien bij de karaoke in club 54. Een saaie avond tot we buiten in contact kwamen met Joel en Dave, met wie we naar de Irish Pub zijn geweest en een hele leuke avond hadden!

Ps. Ik heb op Tasmanië een nieuwe tool ontwikkeld om te overleven: wildplassen!

Zaterdag 20 februari - zondag 28 februari Melbourne
Eindstand Tasmanië: 900 kilometer op de teller. Zaterdag 20 februari de vlucht van Tasmanië naar Melbourne, back to the city life! Na aankomst in Melbourne hebben we een half uur gelopen naar het hostel Nico's Friends met als tussenstop een Koreaans restaurantje. Het hostel was ontzettend smerig. Myrna heeft bij mij in bed geslapen, omdat op haar kamer alleen mannen sliepen en er drugs werd gebruikt. De receptionist deed alsof ze er niets van afwist, terwijl ze in de kamer tussen de blow lucht stond. Bizar! Zondag zijn we verhuisd naar het fijne hostel Discovery Melbourne, vergelijkbaar met Wake Up in Sydney maar dan veel voordeliger. Daarna zijn we naar St. Kilda Beach geweest, het bekendste strand van Melbourne. Tenslotte hebben we gebarbecued bij Felix - een Duitser van de introductieweek - met twee van zijn huisgenoten. Maandag een toeristisch dagje in Melbourne: St. Pauls Cathedral, Shrine of Remembrance als aandenken aan de strijders tijdens de oorlog en een mooi uitzicht op de skyline van Melbourne, Royal Botanic Garden en de straat Hosier Lane vol met geweldige kunst van graffiti.
Dinsdag 23 februari was de heetste dag die ik tot nu toe heb meegemaakt, 42 graden in Melbourne. Zoveel mogelijk overdekt gelopen bij Queen Victoria Market en daarna naar de prachtige bibliotheek geweest, State Library of Victoria. De volgende dag zijn we de wijk Fitzroy doorgelopen waar we naar een hele grote begraafplaats zijn geweest waar het Elvis Presley Memorial stond. Vanaf de Eureka Tower hadden we een mooi uitzicht over de stad. Vervolgens heb ik mijn ogen uitgekeken onderweg naar het Crown Casino, wat deel uitmaakte van het prachtige Crown Hotel. Ik kreeg letterlijk kippenvel, dat was precies een voorbeeld van een hotel waar ik zou willen werken!!
Een vriendelijke man op leeftijd, die al jaren werkzaam is in het hotel, sprak ons leuk toe en zei dat ik kon solliciteren als ik wilde. Helaas meneer, ik woon niet in Australië, maar misschien in de toekomst!;P Donderdag 25 februari naar Brighton Beach waar heel veel gekleurde huisjes staan die nu als vakantiehuisjes worden verhuurd en vroeger werden gebruikt als omkleed ruimte. Vrijdag uitgeslapen en naar de dokter geweest. Infectie in beide oren. Hopelijk voorlopig de laatste keer antibiotica tijdens mijn reis! Daarna met z'n drieën toeristentram 35 genomen, klein stuk heen en weer gereden met onderweg het Parlement House en St Patrick's Cathedral van het christendom, anders dan de andere kathedralen die we hadden gezien. De volgende dag gingen we 's avonds naar Brünswick Street in de wijk Fitzroy. Een lange straat met hotels, restaurants, barren en kleine clubs. Onderweg zag ik voor het eerst in mijn leven een wilde uil. We waren erg laat om te dineren, maar uiteindelijk iets gevonden wat nog open was: pizza! Nadat we een aantal keren ergens binnen waren gelopen om een dansje te wagen, belandden we uiteindelijk in The Joint Bar in CBD waar we als mongolen op negermuziek hebben gedanst. Zondag hebben Yara en ik geshopt bij H&M, lekker Chinees gegeten en daarna boodschappen gedaan voor een week Great Ocean Road. Liepen we gierend met vijf tassen over straat!

29 februari: start Great Ocean Road

Mijn blog over de periode 29 februari - heden zal binnenkort verschijnen, but don't judge me because I am busy enjoying Australia hihi.

Afgelopen zaterdag 2 april heb ik 'afscheid genomen' van Yara met wie ik een geweldige tijd heb gehad en die ik zeker weten in Nederland weer zal zien! Dezelfde dag ben ik de westkust begonnen met Mathieu, een Fransman van 27 jaar met wie ik via Facebook in contact ben gekomen. We hebben zes tot acht weken de tijd dus we reizen lekker rustig aan en zien + doen zoveel als we tegenkomen en waar we zin in hebben. Heel relaxt!

Kortom, het gaat super met me!=D

Tot snel,
xxx uit Aussie

1. Roos:
    8 april 2016
    Super leuk om allemaal te lezen, volgens mij wil je straks niet meer terug naar Nederland
    Ik kijk uit naar je volgende verhaal
  2. Ellen:
    11 april 2016
    Natuurlijk weet ik bijna alles al van je verhaal maar het blijft heerlijk om te lezen vooral jouw schrijfstijl, ben trots op je en benieuwd naar je verhalen met Mathieu, we wachten geduldig af, geniet lieverd het is je gegund maar voorzichtig, moeders
    Love you ❤️❤️
  3. Petra Keizer:
    12 april 2016
    Wat een geweldig avontuur en zo leuk om te lezen ook mede omdat ik veel herken van Dustin zijn verhalen en hierdoor zie ik er soms ook foto's bij! Wens je een mooie reis verder en kijk uit naar je volgende belevenissen take care! Liefs, Petra Keizer